روند رشد و گسترش صرافی‌های ارز دیجیتال در سراسر جهان

به­ نظر شما یک صرافی ارز دیجیتال تا کجا می­تواند رشد کند؟ صرافی­های کریپتوکارنسی برای مدت زیادی است که در کنار ما و در بازار حضور دارند.

قدیمی­ های بازار دقیقا به یاد دارند که از چه زمانی این مدل صرافی­ ها باب شدند و مورد استفاده همگان قرار گرفتند.

درحالی که جدید­تر­ها کمتر به این موضوع توجه می­کنند؛ چراکه در این زمان احتمالا درگیر دنیای بلاکچین و رمزارز نبوده ­اند. در این مقاله همراه ما بمانید تا با تکیه بر تاریخچه صرافی­ها در جهان روند گسترش آنها را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

ظهور ارز­های دیجیتال و تولد صرافی­ها

برای اولین بار در تاریخ معاملات بشر شرایط بازاری درحال آماده­ سازی بود که بر روی معاملات هیچ نیروی متمرکزی کنترل ندارد.

با چنین ایده­ای برای اولین بار در طول تاریخ بانک و بانکداری به یک چالش جدی کشیده شد. صرافی ارز دیجیتال نیز مفهومی که در همین دوره با گسترش رمزارز­ها پدید آمد.

یعنی درست در زمانی که رمزارز­ها خصوصا بیت کوین معرفی شده بودند ایده ساخت محلی یکپارچه برای معاملات به ذهن فعالان این حوزه خطور کرد و در نهایت هم به واقعیت بدیل شد. قبل از ظهور چنین پلتفرمی انتقال و مبادلات از طریق شبکه­های غیررسمی یا همتا­به­همتا انجام می­شد.

اگر بخواهیم تاریخ نسبتا دقیقی برای ظهور صرافی­ها مشخص کنیم باید اوایل سال 2010 را شروعی بر این اتفاق در نظر بگیریم. صرافی­ها موجب رشد بازار شدند و شیوه معاملات را تغییر دادند.

گسترش مبادلات ارز دیجیتال

پس از سال 2010 بود که رمزارز­ها به­شکل چشمگیری رشد کردند. پس از اینکه اولین صرافی ارز دیجیتال به­راه افتاد می­توان گفت که این صنعت چشم­انداز­های جدیدی را برای خود تصور کرد و همین موضوع هم باعث رشد آن شد.

ارز­هایی مانند بیت کوین و اتریوم به­عنوان پیشگامان بازار ظهور کردند و سبب شدند که این صنعت بیش از پیش رشد کند.

صرافی­ها با تولد خود موسسات مالی متمرکز و قانونی را وارد یک چالش جدی و بزرگ کردند. آنها دریچه­های جدیدی برای خلق ثروت و سرمایه­گذاری بودند و به همین جهت هم در همان شروع کار بسیاری سعی کردند آنها را نادیده بگیرند، سنگ­اندازی کنند یا چنین بستری را ناامن و پرریسک جلوه دهند. اما در نهایت مجبور به پذیرش آنها شدند.

اولین مبادلات جهانی و تولد اولین صرافی جهان

در سال 2010 اولین صرافی جهان متولد شد. زمانی که دیگر رمزارز­های بازار هنوز در حد ایده بوده یا نبودند. در آن زمان تنها بیت کوین بود که به­عنوان پرچم­دار و یکه­تاز بلاکچین عمومی حرکت می­کرد.

به­همین دلیل هم اولین صرافی با نام BitcoinMarket.com عرضه شد و وبسایت مخصوص خود را داشت. در این صرافی می­شد از طریق فیات به معامله پرداخت.

بیت کوین در سال 2010 یک فناوری جدید و ناشناخته بود. کمتر کسی می­دانست که باید چگونه با این ارز دیجیتالی رفتار کند.

به­همین دلیل صرافی بیت کوین مارکت توانست این رمزارز را به سرمایه­گذاران بشناساند و آن را تبلیغ کند. این صرافی امروز دیگر پابرجا نیست و فعالیتی ندارد اما همچنان به­عنوان یک بخش بزرگ از تاریخ بلاکچین و دنیای رمزارز از آن یاد می­شود.

آغاز عصر مبادلات غیرمتمرکز

تا سال 2013 همه­چیز بر همین روال پیش رفت. صرافی­ها متمرکز زیادی پدید آمدند و راه بیت کوین مارکت را ادامه دادند.

پس از گذشت 3 سال بسیاری از تحلیل­گران از روند فعلی صرافی­ها انتقاد کردند. به­نظر آنها منطقی نبود که پلتفرم­ها برای یک سیستم غیرمتمرکز از شرایط متمرکز استفاده کنند. پس اولین جرقه­های ساخت یک صرافی غیرمتمرکز زده شد.

در سال 2013 اولین صرافی غیرمتمرکز با نام BitShares ساخته شد. تا سال 2019 بسیاری از پلتفرم­ها و صرافی­هایی که متمرکز بودند سرویس غیرمتمرکزی را راه­اندازی کردند.

در سال 2019 یونی­سواپ یک فعالیت جدید و مستقل را ارائه داد و بازار را به­سمت دیگری برد. بسیاری از صرافی­های غیرمتمرکز پس از یونی­سواپ سیستم او را پیش گرفتند.

ورود صرافی­های ارز دیجیتال به ایران

صرافی­های ایرانی قدمت زیادی ندارند و قدیمی­ترین آنها عمری کمتر از 5 سال دارد.

درست زمانی که صرافی­های متمرکز و غیرمتمرکز در بین سرمایه­گذاران جاافتاده بودند، مسائل تحریمی و مشکلات مبادله ایرانیان در این بستر­های جهانی باعث شد صرافی­های داخلی متولد شوند که دیگر چنین مشکلاتی نداشته باشند. اوایل کار اعتماد به یک صرافی ایرانی برای خرید ارز دیجیتال سخت بود.

با وجود اینکه مشکلاتی هم توسط صرافی­های اولیه پدید آمد. اما به مرور زمان اعتماد ساخته شد و امروز این صرافی­های سرویس­های متنوع و باکیفیتی را ارائه می­دهند.

آینده صرافی ارز دیجیتال چگونه خواهد بود؟

از قرار معلوم صرافی­ ارز دیجیتال پلتفرم­هایی هستند که تازه جاافتاده­اند پس به همین راحتی­ها قصد رفتن ندارند. بسیاری گمان می­کردند که صرافی­های متمرکز با تکنولوژی دکس از بین خواهند رفت.

اما مشکلات و معایب صرافی­های غیرمتمرکز باعث شد که نمونه متمرکز همچنان محبوبیت خود را حفظ بکند و به­عنوان یک صرافی استاندارد و مرسوم به­کارش ادامه دهد. در آینده مشخص نیست که سرنوشت این پلتفرم­های پیشگام چه خواهد شد.

آنها توانستند با قدرت بانک­ها، موسسات مالی مستقل و حتی بورس را دچار چالش کنند. شاید روزی پلتفرم دیگری بتواند این صرافی­ها را دچار چالش کند و آنها را از میان بردارد. درحال حاضر تلاش­هایی شده تا شکل جدیدی از صرافی­ها شکل بگیرند.

برای نمونه صرافی­های هیبریدی نمونه­ای از این تلاش هستند که هم از پدر خود یعنی نمونه متمرکز بهره گرفته­اند و هم ویژگی­های دکس را دارند. اما اگر از این بحث­ها خارج شویم صرافی­های ارز دیجیتال روزبه­روز قدرت بیشتری می­گیرند و به گسترش خود در جهان ادامه می­دهند.

جمع­بندی

صرافی ارز دیجیتال تنها چارتی برای مشاهده قیمت ارز دیجیتال نیست. بلکه یک پلتفرم معاملاتی واسطه است که بین خریدار و فروشنده قرار می­گیرند و آنها را با یکدیگر جفت می­کند.

این پلتفرم از طریق دریافت کارمزد واسطه­گری حیاتش را ادامه می­دهد. در ابتدای کار تنها خدمت آنها مبادله کریپتو بود اما امروز آنها خدمات مالی متنوعی دارند و بازار­های مختلفی را ساپورت می­کنند.

برای مثال آنها معاملات اهرمی را به بازار خود اضافه کرده­اند که نوعی الگو گرفته از بازار بورس و کارگزاری­های آن است. صرافی­ها درحال گسترش هستند و هر روز هم بیش از پیش بر بازار مسلط می­شوند.

گرچه برخی قانون­گذاری­ها روند آنها را کند کرده اما به­نظر نمی­رسد که چنین اتفاقاتی بتواند جلوی آنها را بگیرد. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

شما هم نظر خود را ارسال کنید