بررسی انواع صرافی‌های ارز دیجیتال و تفاوت‌های آن‌ها

صرافی ارز دیجیتال به­نظر شما می­تواند چند نوع داشته باشد؟ در این مقاله به این سوال پاسخ روشنی خواهیم داد و تفاوت آنها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. اگر می­خواهید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به­دست بیاورید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

صرافی ارز دیجیتال دقیقا چه کاری انجام می­دهد؟

صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که در آن رمز­ارز­های مختلف معامله می­شود. این صرافی­ها دارای انواعی مختلفی هستند و بسته به نوع آنها کاربران می­توانند در ازای ارائه چیزی کریپتو به­دست بیاورند.

عامل معامله معمولا فیات یا رمزارز دیگری است و راهی متفاوت از چیزی که گفته شد برای آن در صرافی وجود ندارد.

این محل، جایی است که تریدر­های مختلف می­توانند در آن رمزارز بخرند یا بفروشند و با دیگر فروشندگان یا خریداران از طریق واسطه­ای به­نام صرافی ارتباط داشته باشند. صرافی درواقع پلتفرمی است که 2 سر این معامله را به یکدیگر می­شناساند.

چگونه می­توان در یک صرافی ارز دیجیتال معامله داشت؟

برای فهم نحوه عملکرد این نوع صرافی­ها در درجه اول خودتان را یک فروشنده تصور کنید و نه یک خریدار. فرض کنید مقداری بیت کوین دارید و قصدتان این است که آنها به قیمت n تومان به کسی بفروشید.

مسلما بیرون از صرافی شما باید به­دنبال مشتری بگردید اما در داخل یک صرافی ارز دیجیتال این پلتفرم درخواست شما را ثبت می­کند و در صورت وجود متقاضی معامله انجام خواهد شد.

این تمام کاری که یک صرافی به­عنوان یک پلتفرم مبادله انجام می­دهد. باقی خدمات آن جانبی و در تکمیل این هدف هستند. بسته به نوع صرافی ممکن است شما با فیات یا کریپتو معامله را به سرانجام برسانید.

بررسی انواع صرافی کریپتوکارنسی

همانطور که گفته­شد صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم میانجی است. یعنی واسطه­ای است که بین فروشنده و خریدار قرار دارد. بر اساس نوع قرارگیری این پلتفرم می­توان صرافی­ها را به 3 دسته کلی تقسیم کرد.

تقریبا می­توان گفت که همه بر این دسته­بندی اتفاق نظر دارند و آن را مرسوم­ترین نوع دسته­بندی می­دانند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر از آنها صحبت کنیم.

صرافی متمرکز (Centralized cryptocurrency exchange)

صرافی­های متمرکز یا به اختصار CEX نوع مرسومی از صرافی­های متمرکز است که خلاف سیستم خود مبادله بلاکچینی عمل می­کند و در آن تمرکززدایی وجود ندارد. این صرافی­ها توسط یک شرکت و گروه اداره می­شوند و وجه تمرکز آنها هم در همین موضوع است.

امروز بیش از 95 درصد مبادلات جهان رمزارز مربوط به این نوع صرافی­ها است و آنها به­نوعی در میان سرمایه­گذاران جاافتاده­اند.

این صرافی­ها به­واسطه متمرکزبودنشان ظرفیت هک و نفوذ زیادی دارند اما در مقابل نسبت به اتفاقات مختلف نیز می­توانند به کاربران پاسخ­گو باشند.

مزایا و معایب صرافی متمرکز

این صرافی­ها دارای استفاده ساده و راحتی هستند. برای خرید ارز دیجیتال می­توان روی آنها حساب کرد چراکه تنوع بسیار بالایی دارند و بیشتر رمزارز­ها در آنها یافت می­شود.

آنها قابل اعتماد هستند و با پشتیبانی دقیق همیشه با کاربران در ارتباط­اند. البته که این صرافی­ها دارای مشکلات و معایبی نیز هستند. آنها قابلیت این را دارند که قیمت­ها را دستکاری کنند.

گرچه همیشه چنین موضوعی را انکار می­کنند و مدرکی هم برای اثبات به­دست کسی نرسیده اما همینقدر بدانید که آنها می­توانند چنین کاری کنند. این صرافی­ها کارمزد زیادی برای نقش واسطه­گری خود از کاربران طلب می­کنند.

خطر حمله دارند و دارایی کاربران در صورت سهل­انگاری صرافی در خطر است. از سویی دیگر همه کاربران باید در آنها احراز هویت کنند پس چیزی تحت عنوان حریم خصوصی نیز عملا وجود ندارد.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی­های غیرمتمرکز یا به اختصار dex پلتفرم­هایی هستند که شخص ثالث را حذف کرده­اند. با اینکه در این صرافی­ها هم هنوز صرافی یک پلتفرم واسطه است اما عملا نقش کنترل­کننده ندارد و همه­چیز برعهده قرارداد هوشمند است.

یعنی در این صرافی­ها حتی پشتیبانی وجود ندارد که شما را بابت بروز مشکلی راهنمایی کند. چون با استفاده از قراردادهای هوشمند عملا مشکل خاصی ایجاد نمی­شود.

فیات­ها در صرافی­های غیرمتمرکز کاربردی ندارند. شما می­توانید با کیف پول خود به این صرافی­ها متصل شوید و معامله را آغاز کنید.



مزایا و معایب صرافی غیرمتمرکز

این صرافی­ها نسبت به یک صرافی ارز دیجیتال دارای امنیت بیشتری هستند و نمی­توان آنها را به همین راحتی هک کرد. در این صرافی­ها قابلیت دستکاری قیمت­ها وجود ندارد و نمی­توان چیزی را تغییر داد. شما برای مبادله در صرافی­های غیرمتمرکز نیاز به احراز هویت ندارید.

درواقع شما به هیچ یک از اطلاعات هویتی خود نیاز ندارید. چراکه تنها یک کیف پول دیجیتالی برای اتصال و استفاده از این صرافی­ها لازم است.

پس با این شیوه حریم خصوصی شما حفظ می­شود. این صرافی­ها با وجود مزایای بسیار اما دارای مشکلاتی نیز هستند.

برای نمونه آنها سازوکاری بسیار پیچیده نسبت به صرافی­های متمرکز دارند. از طرفی نمی­توان برای مبادله در آنها از فیات استفاده کرد. آنها به­شدت با مسئله تامین نقدینگی در چالش هستند. چراکه تامین نقدینگی در آنها برعهده کاربران است.

در صرافی­های غیرمتمرکز باید هزینه شبکه پرداخت شود. به همین دلیل ممکن است شما جز قیمت ارز دیجیتال خاصی مجبور باشید بابت شبکه هم هزینه زیادی را متقبل شوید.

در آخر نیز باید بدانید که این صرافی­ها همانند صرافی­های متمرکز تنوع دارایی ندارند و گزینه­های شما برای انتخاب بسیار محدود است.

صرافی نیمه متمرکز

صرافی­های هیبریدی یا نیمه متمرکز نمونه جدیدی از صرافی­ها هستند که ویژگی­های هر 2 صرافی را در اختیار دارند. در این صرافی­های ارتباطات عملیاتی به­شکل متمرکز دنبال می­شود اما مشارکت در آن غیرمتمرکز است.

درواقع اگر بخواهیم ساده­تر آن را تعریف کنیم باید بگوییم که در این صرافی همه چیز در استاندارد بالا به کاربران ارائه می­شود و خدمات تجاری کاملی در دسترس همگان قرار دارد اما کاربران نیز باید نقشی فعال در پیشبرد اهداف صرافی داشته باشند.

پلتفرم­های نیمه متمرکز یک فناوری نوظهور هستند و تلاش می­کنند که تعادلی بین امنیت و شفافیت در صرافی­ها برقرار کنند.

جمع­بندی

یک صرافی ارز دیجیتال می­تواند گونه متفاوتی داشته باشد. صرافی­ها دارای 3 نوع متمرکز، غیرمتمرکز و نیمه متمرکز هستند که توضیحات آن­ها را در مقاله مفصل ارائه دادیم.

شما می­توانید بر اساس نوع فعالیت خود در یکی از این صرافی­ها مشغول به فعالیت شوید. گرچه که امروز بالای 90 درصد برای معاملات خود از صرافی­های متمرکز استفاده می­کنند. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

 

شما هم نظر خود را ارسال کنید