سفر دو روزه به مازندران + برنامه سفر به چالوس

چکیده : ما در این مطلب سعی کردیم در یک سفر دو روزه به مازندران و سفر به چالوس از بهترین جاذبه‌های تفریحی و گردشگری این دو شهر بازدید کنیم. اما همان‌طور که می‌دانید، بازدید از همه‌جاهای خطه سرسبز مازندران در یک سفر دو روزه امکان‌پذیر نیست بااین‌حال شما می‌توانید با برنامه‌ریزی مناسب یک سفر خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.

در میان شلوغی‌ها و چالش‌های زندگی، گاهی بهتر است کمی از کار و زندگی فاصله گرفت و با یک سفر کوتاه، انرژی ازدست‌رفته را دوباره به خود برگردانیم. درست است که هر گوشه‌کنار از ایران، زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارد؛ اما بدون شک آرامش طبیعت شمال در هیچ کجا نخواهید یافت. طبیعت بکر و آرامش دریای خزر باعث شده بسیاری از افراد با پیدا کردن فرصتی، هرچند کوتاه راهی شمال شوند. استان مازندران به‌ویژه شهرستان چالوس یکی از پرطرفدارترین شهرهای شمالی کشور برای سفرهای کوتاه‌مدت است. اغلب پایتخت‌نشینان ترجیح می‌دهند با رزرو هتل‌های مناسب مثل هتل ونوس پلاس تعطیلات آخر هفته را در طبیعت مازندران بگذرانند.

 

سفر دو روزه به مازندران

مازندران از آن دسته از مقاصدی است که نمی‌توان در یک سفر دوسه‌روزه از تمامی جاذبه‌های آن بازدید کرد، همچنین تفریح و گشت‌وگذار در این استان بسیار زیبا نیازمند یک سفر طولانی است. اما برخی افراد به دلایل مختلف، امکان سفر چندهفته‌ای به مازندران ندارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم، با یک برنامه سفر دو روزه به مازندران، سفر خاطره‌انگیزی را به مسافران هدیه دهیم.

 

بهترین زمان برای سفر به مازندران

قبل از شروع برنامه سفر دو روزه به مازندران بهتر است از وضعیت آب‌وهوایی این شهر آگاه باشیم. شهرهای شمالی کشور و مازندران در هر فصل زیبایی خاص خودشان را دارد، اما شرایط آب‌وهوایی می‌تواند در کیفیت سفرتان بسیار تأثیرگذار باشد. پس برای سفر خاطره‌انگیز، زمان مناسبی را برای سفر انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به مازندران فصل بهار و پاییز است؛ چراکه در این فصول از هوای گرم و شرجی تابستان و بارش‌های شدید زمستان خبری نیست.

 

شروع سفر دو روزه به مازندران: روز اول، سفر به چالوس

برای دسترسی به شهر مازندران راه‌های متعددی وجود دارد؛ اما بی‌شک زیباترین و محبوب‌ترین مسیر، جاده معروف چالوس است. جاده پرپیچ‌وخم چالوس نیاز به تعریف و تمجید ندارد، زیرا طبیعت زیبای آن را همه می‌شناسند.

از آنجایی در سفر دو روزه به مازندران وقتمان محدود است، بهتر است با سفر به چالوس، سفر ماجراجویانه‌ای را آغاز کنیم. در روز اول از سفر قرار است در چالوس توقف کنیم و به گشت‌وگذار در شهر زیبای چالوس بپردازیم.

تنگه دار

تنگه دار یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا در نزدیکی چالوس است. ازآنجایی‌که تنگه دار در مسیر تهران به مازندران قرارگرفته است و فاصله چندانی با تهران ندارد، موردتوجه مسافران و پایتخت‌نشینان واقع‌شده است.

تنگه دار با توجه به آب‌وهوای خنک و دلپذیری که دارد مکانی خوبی برای روزهای گرم تابستان می‌باشد. گردشگران می‌توانند فعالیت‌های همچون شنا و آب‌تنی، تنگه پیمایی و صخره‌نوردی را در تنگه دار چالوس تجربه کنند.

اگر قصد شنا و تنگه پیمایی دارید، توجه داشته باشید عمق رودخانه در طول مسیر و فصول سال متغیر است؛ اما به‌طورکلی در 400 متری ابتدای مسیر، شاهد عمق کم هستیم؛ تا جایی که ممکن است آب تا شانه‌هایتان برسد، اما جلوتر با نزدیک شدن دیواره‌های تنگه عمق آب افزایش می‌یابد. چنانچه می‌خواهید به قسمت اعماق تنگه بروید، توصیه می‌شود به‌صورت گروهی بروید و تجهیزات کامل همراهتان باشد.

برای رسیدن به تنگه زیبای دار از جاده چالوس، در دوراهی چالوس نوشهر، به سمت نوشهر برانید و سپس وارد جاده کشکسرا شوید. در آخر جاده کشکسرا به جاده خاکی و دوراهی خواهید رسید، سمت راست را پیش بگیرید تا به پل رودخانه کرکو برسید، در اینجا باید ماشینتان را پارک کنید و باقی مسیر را پیاده طی کنید.

 

مرداب هسل

یکی از جذاب‌ترین جاهایی که در سفر به چالوس باید از آن دیدن کنید، مرداب هسل یا تالاب کنیچال است. این جاذبه شگفت‌انگیز در میان جنگل‌های سرسبز با درختان انبوه پنهان‌شده است به همین دلیل شاید کمتر کسی از وجود این مرداب بسیار زیبا آگاه باشد.

سطح این مرداب با نیم سانت جلبک پوشیده شده است که در فصول مختلف سال به رنگ سبز، صورتی و قرمز دیده می‌شود و این بازی رنگ‌ها در مرداب هسل، حیرت‌انگیز است.

در مرداب هسل هیچ آبی جریان ندارد؛ آب راکد و صدای حیوانات گوناگون طبیعتی بکر آرامش را به شما هدیه می‌دهد.

مرداب هتل در 10 کیلومتری چالوس قرارگرفته است. برای رسیدن به این مرداب زیبا می‌بایست پس از پلیس‌راه، از طریق اولین جاده خاکی به روستای سینوا حرکت کنید، بعد از عبور از پل رودخانه به دوراهی خواهید رسید که باید به سمت راست حرکت کنید تا به مرداب هسل برسید. توجه داشته باشید در نزدیکی مرداب باید ماشینتان راه پارک کنید و با 45 دقیقه پیاده‌روی در جنگل به مرداب رویایی خواهید رسید.

شاید مسیر رسیدن به مرداب هسل کمی سخت و دشوار باشد، اما با دیدن این مرداب شگفت‌انگیز متوجه خواهید شد که ارزش طی کردن این مسیر را داشته است.

آبگرم لاروسر

در سفر به چالوس یکی از بهترین جاهایی که می‌توانید انرژی ازدست‌رفته را دوباره به خود بگردانید، آبگرم لاروسر است. لاروسر یکی از روستاهای توابع چالوس است که اغلب افراد آن را با آبگرم معروفش می‌شناسند.

داستان لاروسر ازاین‌قرار است که در گذشته چشمه‌ای گوگردی در دل جنگل بوده که افراد از آن برای درمان انواع امراض پوستی و مفصلی استفاده می‌کردند. در دهه 80 با سرمایه‌گذاری خصوصی، این چشمه آب‌معدنی به استخر آبگرم تبدیل شد.

آبگرم لاروسر تنها یک مکان تفریحی نیست؛ بلکه وجود مواد معدنی در این آب گرم جنبه درمانی دارد از همین رو بسیاری از مسافران، در سفر به چالوس در این مجموعه توقف می‌کنند.

 

نمک‌آبرود

مقصد بعدی از سفر به چالوس، دهکده توریستی نمک‌آبرود است. شهرک تفریحی گردشگری نمک‌آبرود از معروف‌ترین جاهای خطه سرسبز شمال کشور است. این منطقه توریستی خوش‌ آب‌وهوا با توجه به امکانات رفاهی و تفریحی، بسیار موردتوجه گردشگران واقع‌شده است.

وقتی سخن از دهکده توریستی نمک‌آبرود است، اغلب افراد آن را با تله‌کابین معروفش یاد می‌کنند. تله‌کابین نمک‌آبرود یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این دهکده است چراکه بلندترین خط تله‌کابین متعلق به این دهکده توریستی است. مسیر تله‌کابین از سطح دریای خزر شروع می‌شود و تا بالای رشته‌کوه البرز امتداد دارد. عبور از دریا و جنگل با تله‌کابین قطعاً چشم‌انداز زیبایی را پدید می‌آورد.

امکانات تفریحی دهکده نمک‌آبرود، تنها به تله‌کابین خلاصه نمی‌شود؛ بلکه در این مجموعه امکانات دیگری همچون سورتمه‌سواری، کارتینگ، پارک جنگلی، پاراگلایدر، کایت، بالون، پیست دوچرخه‌سواری، پیست اسب‌سواری، پل معلق، آلاچیق، کلبه‌های چوبی و… برای گردشگران فراهم‌شده است.

نمک‌آبرود از مسیر جاده چالوس می‌گذرد؛ پس‌ازاینکه به چالوس رسیدید، پس از طی کردن 17 کیلومتر به منطقه گردشگری نمک‌آبرود خواهید رسید.

 

جنگل و ساحل سی‌سنگان

پس از تفریح در نمک‌آبرود، مقصد بعدی‌مان جنگل و ساحل سی‌سنگان است.در سفر دو روزه به مازندران با توجه به زمان محدود، همیشه اختلاف‌نظرهایی میان هم‌سفران است. برخی از افراد دوست دارند به گشت‌وگذار در جنگل بپردازند برخی از افراد به آرامش دریا علاقه‌مند از همین رو چالش دریا یا جنگل میان افراد وجود دارد. پیشنهاد ما به مسافران، پارک جنگلی سی‌سنگان است.

پارک جنگلی سی‌سنگان از بزرگ‌ترین مجموعه‌های طبیعی و تفریحی شمال کشور است. ازآنجایی‌که در این مجموعه، جنگل و دریا در فاصله نزدیک از هم قرارگرفته‌اند، مکانی عالی برای دوستداران جنگل و دریا است.

سی‌سنگان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی مازندران است که توصیه می‌شود در سفر دو روزه به مازندران یا سفر به چالوس، بازدید از این پارک جنگلی را در اولویت قرار دهید.

پارک جنگلی سی‌سنگان در ابتدا به هدف حفاظت از گونه‌های نادر سایر گونه‌های گیاهی مثل شمشاد تأسیس شد؛ اما به‌تدریج امکانات رفاهی و تفریحی به آن اضافه شد به‌طوری‌که امروزه به‌عنوان یک مجموعه تفریحی، میزبان گردشگران زیادی است.

ازجمله امکانات ساحلی مجموعه سی‌سنگان می‌توان به پلاژ آقایان و بانوان، کافه‌رستوران، جت اسکی، موتور چهارچرخ، قایق‌سواری، شاتل، شهربازی کودکان و… اشاره کرد. همچنین در بخش جنگلی این مجموعه امکاناتی نظیر پیست دوچرخه‌سواری، پیست کارتینگ، قطار تفریحی، رستوران جنگلی، نمایشگاه صنایع‌دستی و… فراهم‌شده است.

بهتر است شب را در یکی از هتل های چالوس اقامت داشته باشید و برای روز دوم سفر آماده شوید.

 

برنامه روز دوم از سفر دو روزه به مازندران

در روز اول از سفر به چالوس، از جاذبه‌های این شهر پرداختیم . همان‌طور که می‌دانید جاذبه‌های دیدنی چالوس تنها به همین موارد ختم نمی‌شود. اما از آنجایی سفر کوتاهی را در پیش داریم به همین جاذبه‌ها بسنده می‌کنیم. اما چنانچه فرصتی برایتان پیش آمد حتماً سفر به چالوس را در اولویت قرار دهید و از تمام اماکن تفریحی گردشگری این شهر بازدید کنید.

در روز پایانی سفرمان می‌خواهیم به مرکز شهر مازندران نزدیک شویم و از طبیعت بکر و دل‌نشین این شهر لذت ببریم.

 

ساحل دریای نور

سفر به شمال بدون تماشای دریا اصلاً معنایی ندارد. یکی از مهم‌ترین جاهایی که در سفر دو روزه به مازندران حتماً باید از آن دیدن کنید ساحل دریاهای این استان است. شهرستان نور از شهرهای ساحلی دریای خزر بشمار می‌رود. ازآنجایی‌که این شهرستان دسترسی آسانی به دریا و جنگل فراهم می‌کند، همواره موردتوجه مسافران واقع‌شده است.

ساحل دریای نور از معروف‌ترین سواحل مازندران است که به خاطر ساحل ماسه‌ای نسبتاً کم‌عمق و ساحل سازی مناسب به‌عنوان بهترین ساحل مازندران برای شنا و آب‌تنی شناخته می‌شود. با توجه به حضور چشمگیر مسافران در ساحل دریای نور، امکانات گوناگونی نظیر جت اسکی، بنانا، شاتل، آلاچیق، رستوران و سرویس بهداشتی فراهم‌شده.

ساحل نور در بخش شمالی شهرستان نور قرارگرفته است برای رسیدن به ساحل نور کافیست از بلوار امام خمینی، مجموعه خیابان‌های دریا را ادامه دهید تا به ساحل برسید.

 

دریاچه الیمالات

پس از تفریح و آب‌تنی در ساحل دریای نور به سمت مقصد بعدی یعنی دریاچه الیمالات حرکت می‌کنیم. هر چه تاکنون دریاچه دیده‌اید را فراموش کنید؛ چراکه قرار است یکی از خاص‌ترین دریاچه‌های زندگیتان را در مازندران ببینید.

به‌جرئت می‌توان گفت دریاچه الیمالات بهشتی گمشده روی زمین است که همانند آن در هیچ کجا نخواهید یافت. این دریاچه همانند فرشی روی زمین گسترده شده و تصویر منعکس‌شده درختان سر به فلک کشیده، نقش‌ونگار این فرش طبیعی می‌باشد.

درختان سرسبز، آب‌وهوای خنک و دل‌نشین، نور ملایم خورشید و صدای پرندگان تمام آن چیزی است که مسافران برای آرامش می‌خواهند. در سفر به مازندران از دیدن این دریاچه فوق‌العاده زیبا غافل نشوید.

از ساحل نور تا دریاچه الیمالات، فاصله زیادی نیست کافیست 17 کیلومتر به سمت چمستان رانندگی کنید و پس از طی کردن مسیری رویایی به دریاچه خواهید رسید.

پارک جنگلی کشپل

پس‌ازاینکه از طبیعت شگفت‌انگیز، دریاچه الیمالات بازدید کردید، نوبت به آن رسیده که به مقصد بعدی حرکت کنید؛ مقصدی بعدی سفرمان پارک جنگلی کشپل است.

جنگل کشپل، یک جنگل چهارفصل است بدین معنا که در هر فصلی از سال که به این جنگل بروید، با منظره‌ای بسیار زیبا روبه‌رو خواهید شد. در این جنگل چشمه‌ای جوشان وجود دارد که صدای آن آرامش وصف‌نشدنی را به شما هدیه می‌دهد.

ازآنجایی‌که این جنگل از امکانات خوبی برخوردار است، مکانی عالی برای پیک‌نیک‌های خانوادگی است. ازجمله امکانات این تفرجگاه می‌توان به رستوران، آلاچیق، نمازخانه، زمین‌بازی، وسایل بازی برای کودکان، فروشگاه مواد غذایی، تلفن عمومی و… اشاره کرد.

چنانچه دوست دارید اقامت کمپینگ را تجربه کنید، پارک جنگلی کشپل با توجه به امنیت و امکاناتی که دارد گزینه خوبی برای چادر زدن یا کمپینگ می‌باشد.

جنگل کشپل با دریاچه الیمالات فاصله چندانی ندارد و مسافران می‌توانند با کمتر از 20 دقیقه رانندگی خود را به این تفرجگاه زیبا برسانند.

 

روستای فیلبند

استان مازندران به طبیعت بکر و فوق‌العاده زیبا شهرت دارد؛ اما یکی از متفاوت‌ترین طبیعت‌های شمال کشور در روستای فیلبند مازندران واقع‌شده است. روستای فیلبند رؤیای لمس کردن ابرها و قدم زدن روی آن‌ها را محقق کرده است. پس توصیه می‌شود در سفر دو رزوه مازندران، از دیدن روستای بسیار زیبای فیلبند غافل نشوید.

روستای فیلبند در ارتفاعات کوهپایه‌ای مازندران واقع‌شده است و با توجه به موقعیت مکانی ویژه‌ای که دارد به روستاهای اطراف مشرف است. اما آنچه که زیبایی این روستا را دوچندان می‌کند توده‌های ابر در اطراف روستا است.

در فصول گرم سال، در روستای فیلبند خبری از گرما نیست و همچنین در این روزها دریایی از ابر، این روستا را احاطه می‌کند که منظره رویایی را خلق می‌کند. و همین امر باعث شده گردشگران زیادی برای دیدن این طبیعت فوق‌العاده زیبا راهی مازندران شوند.

 

کلام پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم در یک سفر دو روزه به مازندران و سفر به چالوس از بهترین جاذبه‌های تفریحی و گردشگری این دو شهر بازدید کنیم. اما همان‌طور که می‌دانید، بازدید از همه‌جاهای خطه سرسبز مازندران در یک سفر دو روزه امکان‌پذیر نیست بااین‌حال شما می‌توانید با برنامه‌ریزی مناسب یک سفر خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.

 

شما هم نظر خود را ارسال کنید