تأثیر قوانین مرتبط با ارز دیجیتال بر رفتار سرمایه‌گذاران

همان طور که در مقاله “قوانین و مقررات مرتبط با صرافی‌های ارز دیجیتال” گفته شد، صرافی ارز دیجیتال باید از قوانین خاصی تبعیت کنند. سرمایه ­گذاران نیز همینطور. اما این قوانین تا چه حد بر رفتار سرمایه­ گذاران در بازار تاثیرگذار است؟

در این مقاله قصد بررسی این موضوع را داریم. پس اگر می­خواهید اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به ­دست بیاورید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

از چه زمانی احساس نیاز به قانون در بلاکچین شد؟

بلاکچین برای اولین بار با مفهومی ارز دیجیتال بیان نشد و بعد­ها بیت کوین از این ساختار استفاده کرد تا یک پول دیجیتالی با ویژگی­های خاص بسازد.

پس از این اتفاق تاریخی و مهم ارز دیجیتال­های دیگری بر پایه بلاکچین پدید آمدند که نیاز به بستری خاص برای خرید و فروش داشتند.

این بستر خرید و فروش تا مدت نسبتا کوتاهی وجود نداشت و معاملات به ­شکل همتا به­ همتا انجام می­شد. صرافی ارز دیجیتال از دل این اوضاع بیرون آمد.

پس از این اتفاق شرایط برای خرید و فروش رمزارز­های مختلف پدید آمد و حالا مردم می­توانستند با راحتی بیشتر رمزارز بخرند.

همین موضوع سبب استفاده ­های غیرقانونی از رمزارز­های دیجیتالی شد. می­توان گفت که از این زمان دولت­ها به­ فکر افتادند تا برای بلاکچین و کوین­ های آن قوانین مشخصی را وضع کنند.

سرمایه­ گذاران بر چه اساسی رفتار می­کنند؟

سرمایه­ گذاران در بازار­های مختلف مدل رفتاری مشخصی دارند. البته که منظور ما پیش­بینی دقیق رفتار آنها نیست. بلکه منظور تیپ­ های شخصیتی است که به مرور از آمار مختلف استخراج شده و حالا می­توان بر اساس آنها شرایط را تحلیل نمود.

سرمایه­ گذارانی که در بازار­های مالی تیپ شخصیتی ntegrator را دارند، عوامل بیرونی بازار را نیز در تحلیل خود دخیل می­کنند. این افراد بیش از دیگر گروه­ها از قوانین مختلف و اخبار تاثیر می­گیرند. اما این تاثیر تنها شخصی و مربوط به شخصیت آنهاست.

هدف ما در این مقاله روشن­ کردن تاثیر قوانین بر همه سرمایه­ گذاران است. قوانین به ­عنوان یک اهرم قدرتمند در اختیار نهاد قدرت است. او می­تواند هر زمان با هر هدفی این قدرت را اعمال کند بر بازار تاثیر منفی یا مثبت بگذارد.

تاثیر قوانین خرید و فروش ارز دیجیتال بر بازار

پس از چند سال بلاکچین ­های عمومی محبوبیت زیادی کسب کردند و باعث شدند که مردم جهان به سمت آنها کشیده شوند.

مسلما رویکرد دولت­ها و کشور­های مختلف با جهت­ های سیاسی گوناگون­شان مانند یکدیگر نیست. پس هر طرف جهان یک رویکرد برای این قضیه اتخاذ کرد. برخی از کشور­ها با اعمال قوانین خرید و فروش را آزاد و قانونی اعلام کردند.

برخی دیگر نیز قوانینی برایش مشخص نکردند و آن را آزاد دانستند. برخی از کشور­ها در برابر این تکنولوژی موضع گرفتند و فعالیت­های بلاکچینی در کشور خود را به­ طور کامل غیرقانونی اعلام کردند.

مسلما زمانی که کشور­های زیادی این فعالیت را غیرقانونی اعلام کنند سرمایه­ گذاران نسبت به سرمایه­ گذاری کمی عقب­ نشینی خواهند کرد. در نقطه مقابل نیز آنها با روند قانونی­ شدن این فعالیت روحیه سرمایه ­گذاری بیشتر را پیدا خواهند کرد.

قوانین ماینینگ چه تاثیری بر بازار دارد؟

در کنار قوانین مربوط به یک صرافی ارز دیجیتال و خرید رمزارز در آن بخش مهمی از قوانین دنیای بلاکچین مربوط به استخراج رمزارز است.

استخراج یا ماینینگ تنها مربوط به آن دسته از بلاکچین­های عمومی است که از الگوریتم اثبات کار برای تایید و امنیت در شبکه خود استفاده می­کنند.

این الگوریتم دارای مشکلاتی است که باعث بسیاری از کشور­ها این فعالیت را غیرقانونی اعلام کنند. برای مثال مصرف انرژی و آلودگی­های زیست­محیطی از مهم­ترین دلایل ممنوعیت آن است.

هر چقدر که با استفاده از قوانین شرایط ماینینگ در جهان بهتر شود سرمایه­گذاران هم ترغیب می­شوند که بیشتر در این حوزه فعالیت داشته باشند.

اخبار هیجانی و رفتار سرمایه­گذاران

اخبار هیجانی به­شدت در خرید ارز دیجیتال یا فروش آن و به­طور کلی در رفتار بازار موثر است. اخبار هیجانی آن دسته از اخبار هستند که در مدت کوتاهی فراگیر می­شوند و بار خبری زیادی برای بازار­های مالی دارند.

این اخبار گاهی رسمی هستند و گاهی هم از مراجع غیررسمی مانند شبکه­های اجتماعی یا دیگر کانال­ها منتشر می­شوند. اخبار­های هیجانی گاهی مربوط به قوانین دنیای بلاکچین هستند.

برای نمونه نرخ­هایی که کمیسیون بورس امریکا اعلام می­کند یا قوانین مهمی که برای صرافی­های ارز دیجیتال وضع می­شود، همگی نمونه­ای از این اخبار­های هیجانی هستند که می­تواند سرمایه­گذاران را نسبت به یک رفتار هیجانی در بازار ترغیب نماید.

همانطور که گفته­شد این اخبار گاهی غیررسمی و دروغین هستند و صرفا برای اثرگذاری در بازار ساخته شده­اند.

2 قطب قانون­گذاری در جهان برای رمزارزها

امریکا و چین 2 قطب مهم در بازار­های مالی هستند و تصمیمات آنها تاثیر زیادی بر روی بازار می­گذارد. رویکرد امریکا نسبت به چین در رابطه با بلاکچین کاملا متفاوت است.

چین فعالیت­های رمزارز را در کشورش غیرقانونی اعلام کرد اما امریکا تلاش می­کند این فعالیت­ها را قانونی و در چارچوب مشخصی ارائه کند.

قوانینی که توسط این 2 قطب اقتصادی دنیا وضع می­شود تاثیر زیادی بر رفتار سرمایه­گذاران خواهد گذاشت. چراکه بازار براساس رفتار قدرت­های کلان شکل می­گیرد.

این وضعیت هم به بازار رمزارز اختصاص ندارد. گاهی حتی قیمت ارز دیجیتال و شکست یک کوین یا توکن خاص نیز به همین تصمیم­گیری­های کلان وابسته است.

آیا باید نگران اخبار قانون­گذاری­ها باشیم؟

اخبار به­خودی خود در بازار­ها تاثیرگذار نیستند اما نباید آنها ساده انگاشت. اخبار می­توانند در بازار به­شکل کوتاه مدت تاثیر خوبی داشته باشند.

اخبار خود بر رفتار سرمایه­گذاران تاثیر می­گذارند. حالا اگر این اخبار مربوط به قوانینی در سطح بین­المللی یا حتی یک کشور هم باشد می­تواند روی بازار برای کوتاه­مدت تاثیر و در بلندمدت اثر جدی بگذارد.

باید قوانین را پیگیری کرد و از اتفاقات بازار مطلع شد اما اینکه هر لحظه نگران وضعیت بازار و قوانین آن باشیم منطقی نیست.

بازار روند خود را طی خواهد کرد و در نهایت هم بلاکچین مسیر رو به جلوی خود را می­رود. حتی اگر تمام قوانین علیه این تکنولوژی وضع شوند باید بدانید که بلاکچین توقف نا­پذیر است و حتی با سرعت کند به رشد خود ادامه خواهد داد.

جمع­بندی

صرافی ارز دیجیتال، سرمایه­گذاران و قوانین مربوط به دنیای آنها مفاهیمی هستند که نمی­توان آنها را به­راحتی از یکدیگر جدا کرد. این مفاهیم درهم تنیده و با یکدیگر معنا دارند.

در مقاله ما این موضوع را بررسی کردیم و سعی شد که به سوالات مختلف در این زمینه پاسخ داده شود. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

شما هم نظر خود را ارسال کنید