بررسی قوانین و مقررات مرتبط با صرافی‌های ارز دیجیتال

یک صرافی ارز دیجیتال تا حد باید از قوانین پیروی کند؟ آیا قوانینی که برای صرافی­های ارز دیجیتال وضع می­شود به نفع آنها است؟ آیا صرافی­ها اصلا به این قوانین نیاز دارند؟

در این مقاله همراه ما باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ دهیم. صرافی­های ارز دیجیتال به­عنوان یک مفهوم جدید در دنیای مالی چالش­های زیادی را برای دولت­ها و سیستم و بانکداری سنتی ایجاد کردند.

به­همین منظور دولت­های مختلف تصمیم گرفتند که برای مدیریت بهتر آنها قوانینی وضع کنند تا بتوانند کنترل بهتری بر روی این نهاد­های مالی جدید داشته باشند. همراه ما باشید.

تاریخچه قانون­گذاری در ارز دیجیتال

زمانی که بلاکچین برای اولین بار معرفی شد هنوز حتی مفهومی تحت عنوان ارز دیجیتال وجود نداشت چه برسد به صرافی ارز دیجیتال.

رفته­رفته ارز دیجیتال بیت کوین از بلاکچین استفاده کرد و با پوشش لباس یک بلاکچین عمومی توکن خود را بازار عرضه کرد. طولی نکشید که بازار­های مختلف برای خرید توکن بومی این رمز ارز به روی کار آمدند.

پس از گذشت مدتی این توکن­ها برای مقاصدی غیرقانونی به­کار رفتند. آنها به واسطه غیرقابل پیگیری­بودن خود توانستند در محیط­های غیرقانونی و با مقاصد غیراخلاقی خرج شوند.

همین موضوع سبب گشت تا دولت­های مختلف خصوصا ایالات متحده امریکا که رمزارز­ها و صرافی­های مهم از آن ظهور کرده بودند، به فکر وضع قوانینی بیفتند که شرایط را از این اوضاع دربیاورد.

آیا به ­قوانین در دنیای رمزارزها نیاز داریم؟

بسیاری از تحلیل­گران قدیمی معتقد هستند که بلاکچین نیازی به قوانین ندارد. یعنی قوانین آن باید طوری باشد که آن را کاربران خود شبکه مشخص کنند و سپس هم قرارداد هوشمند به اجرای آنها بپردازد.

هسته اصلی حرف آنها این است که در بلاکچین نباید نهاد متمرکزی باشد که برای کاربران و شبکه باید و نباید بگذارد. در مسائل کلیدی و اساسی مانند مسائل مالی مشخصا نمی­توان نقش قوانین را انکار کرد.

اینکه قوانین چطور و به­دست چه کسی اجرا شوند یک بحث است و اینکه قوانین آیا باید حضور داشته باشند یک بحث دیگر. در مجموع باید این را گفت که ما برای جهان رمزارز­ها نیاز به قانون داریم. نمی­توان این جهان بزرگ مالی را بدون قوانین رها کنیم.

صرافی ارز دیجیتال چه مفهومی است؟

صرافی ارز دیجیتال کمی پس از معرفی کوین بلاکچین­های عمومی اولیه مانند بیت کوین و اتریوم پدید آمد. در این مفهوم جدید کاربران می­توانستند به کمک اینترنت وارد فضایی شبیه به صرافی و یک مارکت بزرگ شوند و با ارائه فیات خود ارز دیجیتالی دریافت کنند.

این مفهوم کمی طول کشید تا کاملا جا بیفتد. از طرفی خود صرافی­ها هم به مقدار کمی فعالیت نیاز داشتند تا بتوانند به­شکل دقیق متوجه شوند که باید چه فعالیتی را پیش بگیرند. صرافی ارز دیجیتال امروز دیگر مفهومی مانند سال­های 2011 و 12 ندارد.

امروز صرافی دیجیتال یک نهاد بزرگ و قانونی در بسیاری از کشور­های دنیاست و آزادانه بر روی فعالیت­های مالی زیادی سرمایه­گذاری می­کند و در تلاش است که انسان­های بیشتری از بلاکچین استفاده کنند.

رفتار متقابل کاربر و صرافی

در مفهوم امروزی صرافی کاربران و این نهاد باید با یکدیگر رابطه متقابلی داشته باشند. امروز بیشتر مردم و سرمایه­گذاران از صرافی­های متمرکز استفاده می­کنند.

صرافی­های غیرمتمرکز کاربرد کمتری دارند و این روابط در آنها ضعیف­تر است. صرافی­های هیبریدی و نیمه­متمرکز نیز هنوز فراگیر نشده­اند.

در صرافی­های متمرکز ما نیاز داریم که قوانین مجموعه را رعایت کنیم. از سمتی دیگر ما ناچار به احراز هویت هستیم. احراز هویت تا همین چند سال پیش مسئله جدی نبود و صرافی­های زیادی بودند که آن را الزامی نکرده بودند.

اما امروز آنها با فشار دولت­های مختلف برای کنترل بیشتر احراز هویت را نیز اجباری کرده­اند. این موضوع برای کاربران زیادی به­دلایل مختلف ایجاد مشکل کرده است اما درهرحال وضعیتی است که باید در نظر گرفته شود.

تاثیر قوانین ایالات متحده بر صرافی­های جهانی

کشور ایالات متحده امریکا یکی از مهم­ترین کشور­هایی است که باید در بحث رمزارز به آن توجه کنیم. به جرات می­توان گفت که امریکا بیشترین تاثیر را بر قیمت ارز دیجیتال در بازار در بین تمام کشور­های دنیا دارد.

دلیل آن اقتصاد عظیم این کشور است. البته که بلاکچین و طبق گمانه­زنی­هایی بیت کوین برای اولین بار در این کشور متولد شده­اند و امریکا به­نوعی خواستگاه این بازار است.

امریکا برای قانون­گذاری در این حوزه همیشه پیشگام بوده و قوانین مشخص و دقیقی برای بلاکچین در کشورش وضع کرده است.

درحال حاضر نیز قدرت این کشور در حدی هست که بتواند صرافی­های مطرح دنیا را مجبور به پذیرش قانون خاصی یا شرایط جدیدی بکند.

کاخ سفید به­دنبال پاکسازی فعالیت­های غیرقانونی

دولت بایدن به­عنوان یک دولت جدید در امریکا در نظر دارد که فعالیت رمزارز­ها در امریکا به­طور کامل قانونی اعلام کند.

بر اساس نظر فعلی دولت بسیاری از قوانین مالی در رابطه با رمزارز­ها غیرقابل انعطاف هستد و این مشکل باید تا حد زیادی برطرف شود. در همین رابطه دولت طرح­های مختلفی را ارائه داده تا این مشکل از سر راه بلاکچین برداشته شود.

آینده قوانین بین صرافی­ها و دولت­ها چگونه خواهد بود؟

آینده بلاکچین روشن و امیدوارکننده است. این تکنولوژی با قدرت بیشتری به مسیر خود ادامه خواهد داد و در جهان گسترش پیدا خواهد کرد.

نکته قابل تامل ایجاست که با گسترش بیشتر احتمالا دولت­ها سعی می­کنند که بلاکچین را بیشتر تحت کنترل خود بگیرند.

همین موضوع بر روی صرافی­ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. به­طور دقیق مشخص نیست اما ممکن است در آینده صرافی­هایی با ماهیت­های جدید متولد شوند که معادله­ها را بهم بزنند و بازار را از دست صرافی­های متمرکز بگیرند.

اگر این صرافی­ها به­لحاظ تکنولوژی غیرقابل کنترل توسط نهاد متمرکز باشند شرایط قانون­گذاری جدی­تر و سخت­تر خواهد شد و احتمالا محدودیت­های زیادی را به­شکل قانونی برای خرید ارز دیجیتال شاهد باشیم.

جمع ­بندی

یک صرافی ارز دیجیتال به­خودی خود شاید نهادی مستقل باشد که نیرویی متمرکز در داخل آن مشغول فعالیت و نظارت بر اوضاع پلتفرم است.

اما این نهاد در مقیاس بزرگ­تری، یک پلتفرم اثرگذار بر وضعیت مالی جهان محسوب می­شود و طبیعتا دولت­های مختلف در کمال آرامش نمی­نشینند تا صرافی­ها فعالیت­های خود را به­شکل آزادانه ادامه دهند.

قوانین برای آنها وضع می­شوند تا حدود اختیارات آنها مشخص باشد و از کنترل خارج نشوند. در این مقاله بحث قوانین مربوط به صرافی­ها را تا حد زیادی بررسی کردیم. ممنونیم که تا انتهای آن همراه ما بودید. امیدواریم از مطالب داخل مقاله بیشترین استفاده را کرده باشید.

شما هم نظر خود را ارسال کنید