سلام
بد کار کردن موتور در دور آرام، خاموش شدن، سکته زدن، افت شتاب، افت قدرت، مصرف بالا، انفجار و پیش جرقه و ... مشکلاتی هستن که دیر یا زود هر خودروی با اونها مواجه خواهد شد. این مشکلات دلیل واحدی ندارن و همین عیب یابی رو پیچیده و وقت گیر میکنه. هر کدوم از این مشکلات میتونه بیش از ده دلیل داشته باشه که در اکثر مواقع بین تمام مشکلات هم مشترک هستن. خوشبختانه غالبا دلیل این مشکلات کلی هستن و اگر فرد اطلاعات لازم رو داشته باشه معمولا می تونه عیب رو به درستی تشخیص بده ...
در کنار روش ها و ابزار دیگه ای که وجود دارن، یکی از روش های بسیار مفید در عیب یابی موتور استفاده از پارامتر fuel trim هست. این پارامتر در واقع پنچره ای هست به درون محفظه احتراق و اتفاقاتی که اونجا در حال افتادن هست. اگر اطلاعات لازم رو داشته باشیم با استفاده از نتایج این پارامتر میشه دلیل بسیاری از مشکلات مربوط به بد کار کردن موتور رو تشخیص داد ...
اما fuel trim چیه؟ بر اساس تست های که صورت گرفته خودرو زمانی میتونه بیشترین بازده و کمترین آلایندگی رو داشته باشه که سوخت و هوا با یک نسبت خاص با هم ترکیب شن. این نسبت که معروف به نسبت استوکیومتری هست، 1 واحد سوخت به 14.7 واحد هوا هست. اگر نسبت از این کمتر شه و مثلا بشه 1:12 سوخت غنی میشه و مشکلات خودش رو خواهد داشت. اگر هم کمتر شه و بشه مثلا 1:18 سوخت رقیق خواهد شد و باز مشکلاتی پیش خواهد امد. همچنین کاتالیزور بر اساس حفظ این نسبت طراحی شده و اگر این نسبت به هم بریزه یکی از اولین قربانی ها کاتالیزور خواهد بود. کامیوتر خودرو بر اساس اطلاعات سنسور اکسیژن سعی میکنه نسبت سوخت و هوا رو در حد استاندار نگه داره، fuel trim هم چیزی نیست جز نمایش همین تلاش کامپیوتر ...
اگر مقدار fuel trim از یک حد خاص بیشتر یا کمتر باشه اشکالی در سیستم بوجود امده که خودش رو بصورت بد کار کردن موتور نشون خواهد داد. با استفاده از اطلاعات لازم میتونیم نتایج این پارامتر رو تفسیر کنیم و تا حد زیادی علت مشکل رو تشخیص بدیم، در پست های بعدی در این مورد بیشتر توضیح داده خواهد شد.